ALBA AR3 IMSA GTP
Les services + de Classic Racing
Bientôt disponible
Bientôt disponible
A votre service depuis 1995, Transfret c’est avant tout le respect des collaborateurs et des clients.
Pour transporter de 1 à 6 voitures partout en Europe, contactez nous sur www.groupe-transfret.com
En 1983, le célèbre gentleman driver italien et fondateur de MOMO, Gianpiero Moretti, s’est tourné vers l’ingénieur et designer de F1 Giorgio Stirano de Turin, en Italie, pour concevoir un prototype GT de pointe pour la série IMSA Camel GT de 1984.
Le résultat fut l’exotique Alba AR3-001, un design sophistiqué qui fut la première voiture GTP à utiliser une cellule entièrement en fibre de carbone, ainsi qu’une carrosserie en composite en Kevlar et fibre de carbone, avec un pare-feu en titane, des éléments de châssis et de suspension issus des technologies utilisées sur les F1 à effet de sol.
Bien que son moteur V8 Cosworth de 3,0 L ne soit pas à la hauteur de la plupart de ses concurrents, le poids léger de l’Alba (seulement 1 700 livres) et son aérodynamisme supérieur en ont fait un concurrent constamment dans le top 10.
Pilotée par l’affable Moretti et remarquable dans sa livrée MOMO rouge et jaune, l’AR3-001 a décroché une septième place aux 6 Heures de Riverside le 29 avril 1984, avec son copilote Fulvio Ballabio, septième à Laguna Seca le 6 mai, quatrième place au Coca-Cola 500 à Lime Rock le 28 mai et neuvième place aux 6 heures de Watkins Glen le 8 juillet, toujours avec Ballabio comme copilote.
En 1985, elle a été vendue à Ira Young et Malibu Grand Prix, qui a demandé à Clayton Cunningham Racing de lui installer un moteur Mazda 13B.
Le moteur actuel est un Buick V-6 de 4,2 litres. Le moteur Buick est beaucoup plus facile à entretenir économiquement que le Cosworth Ford DFL.
Il est frais.
Cette voiture est livrée avec un énorme ensemble de pièces de rechange et le propriétaire est prêt à étudier les offres.
• Buick Racing electronic fuel injection
• Cosworth oil and water pumps
• Hewland DG 5-speed racing gearbox
• Distinctive Red/Yellow MOMO livery
• New sidepods
• Racing roll cage
• Firewalls
• Titanium suspension
• Control arms
• MOMO racing wheels
• No race miles on this engine
• Spare 4.5L V-6 engine race-prepped by Paul Gentilozzi’s Rocketsports SCCA Trans Am team
• Spare long tail, spare sidepods
• Two spare windscreens
• Seven spare rotors, spare spindle bearings, three spare axles, spare suspension brackets and tub mounts
• Spare Cosworth rear bulkhead
• Spare wheel nuts, CV spares, spare bearings and spare springs
• Tilton/AP style spare clutch
• Spare Buick flywheels, extra sets of gears
• Pair of Cosworth slimline pumps
• Nose and undertray molds
1984 Alba AR3 IMSA GTP offered for sale.
In 1983, popular Italian gentleman driver and MOMO founder Gianpiero Moretti turned to F1 engineer and designer Giorgio Stirano of Torino, Italy, to design a leading-edge GT Prototype for the 1984 IMSA Camel GT series.
The result was the exotic Alba AR3-001, a sophisticated design that was the first GTP car to use an all carbon fiber tub, as well as Kevlar and carbon fiber composite bodywork, titanium firewall, chassis and suspension elements, and advanced F1-based ground-effects.
This Alba AR3 was originally campaigned in 1984 by Gianpiero Moretti in 1984. It was originally powered by a 3.3 Cosworth Ford DFL engine. His co-driver was Fulvio Ballabio. It was then sold to Ira Young and Malibu Grand Prix for the 1985 season.
While its Cosworth 3.0L V-8 engine was no match for most of the competition, the Alba’s light weight (just 1,700 pounds) and superior aerodynamics made it a consistent top 10 contender.
Piloted by the affable Moretti and conspicuous in its red and yellow MOMO livery, AR3-001 scored a seventh place finish at the Riverside 6 Hours on April 29, 1984, with co-driver Fulvio Ballabio, seventh place at Laguna Seca on May 6, fourth place at the Coca-Cola 500 at Lime Rock on May 28, and ninth place at the Watkins Glen 6 Hours on July 8, again with Ballabio as his co-driver.
It was then sold to Ira Young and Malibu Grand Prix for the 1985 season. Young had Clayton Cunningham Racing convert it to a Mazda 13B engine.
The current engine is 4.2 Liter Buick V-6. The Buick engine is fresh and is much easier to economically service than the Cosworth Ford DFL is much easier to economically service than the Cosworth Ford DFL.
This car comes with a huge spares package and the owner is willing to consider offers.
• Buick Racing electronic fuel injection
• Cosworth oil and water pumps
• Hewland DG 5-speed racing gearbox
• Distinctive Red/Yellow MOMO livery
• New sidepods
• Racing roll cage
• Firewalls
• Titanium suspension
• Control arms
• MOMO racing wheels
• No race miles on this engine
• Spare 4.5L V-6 engine race-prepped by Paul Gentilozzi’s Rocketsports SCCA Trans Am team
• Spare long tail, spare sidepods
• Two spare windscreens
• Seven spare rotors, spare spindle bearings, three spare axles, spare suspension brackets and tub mounts
• Spare Cosworth rear bulkhead
• Spare wheel nuts, CV spares, spare bearings and spare springs
• Tilton/AP style spare clutch
• Spare Buick flywheels, extra sets of gears
• Pair of Cosworth slimline pumps
• Nose and undertray molds
Passeports techniques
Passeport | ASN | Numéro | Extrait |
---|---|---|---|
Passeport Technique (3 volets) |